Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
Jest zwróconą ku innym (ku gościom) projekcją pensjonarki, czytaną nie tylko przez zakochanego bohatera, także przez rodziców, znajomych itp. Jest więc od razu całością znakową. Zapewne, każde wnętrze świadczy jakoś o człowieku. Ale tutaj nie daje pisarz charakterystyki pensjonarki, raczej charakterystykę formy, w którą ona sama jest już uwikłana... Mówiąc prościej: pisarz dobiera tylko te składniki opisu (sytuacji), które łączą się z "nowoczesną pensjonarką", składniki, które tworzą silnie znaczącą całość; następnie zaś tę całość rozszyfrowuje, zwracając ją niejako do zakochanego bohatera. Gombrowicz nie pokazuje nam osobno rzeczy i ludzkiego wnętrza, daje ludzkie wnętrze zrobione z rzeczy albo rzeczy zabarwione, napiętnowane ludzkim
Jest zwróconą ku innym (ku gościom) projekcją pensjonarki, czytaną nie tylko przez zakochanego bohatera, także przez rodziców, znajomych itp. Jest więc od razu całością znakową. Zapewne, każde wnętrze świadczy jakoś o człowieku. Ale tutaj nie daje pisarz charakterystyki pensjonarki, raczej charakterystykę formy, w którą ona sama jest już uwikłana... Mówiąc prościej: pisarz dobiera tylko te składniki opisu (sytuacji), które łączą się z "nowoczesną pensjonarką", składniki, które tworzą silnie znaczącą całość; następnie zaś tę całość rozszyfrowuje, zwracając ją niejako do zakochanego bohatera. Gombrowicz nie pokazuje nam osobno rzeczy i ludzkiego wnętrza, daje ludzkie wnętrze zrobione z rzeczy albo rzeczy zabarwione, napiętnowane ludzkim
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego