Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
stale przechodzi od kaprysu do systemu, od ulatującej w niewiadome intuicji do zamkniętej struktury, podobnie jak stale oscyluje między młodością a dojrzałością, chaosem a kształtem, pojęciami, z którymi Gombrowicz nie umie się rozstać. Świat Gombrowiczowski jest spolaryzowany, skupiony wokół dwu przeciwstawnych ośrodków; jednak szlak od bieguna do bieguna nigdy nie przebiega identycznie. Czółenko, które łączy sprzeczności, rysuje stale nowy wzór, ubogacając tkaninę życia i sztuki... Jednak nie będzie chyba nadużyciem powiedzieć, że sercem jest Gombrowicz po stronie młodości, chaosu i "uczłowieczania". Albowiem bardziej ludzkie jest dla artysty to, co nieracjonalne, nieprzewidzialne, niesystemowe. Dziedziną sztuki jest Wyjątek. Mówiąc staroświecko, Gombrowicz opiera się
stale przechodzi od kaprysu do systemu, od ulatującej w niewiadome intuicji do zamkniętej struktury, podobnie jak stale oscyluje między młodością a dojrzałością, chaosem a kształtem, pojęciami, z którymi Gombrowicz nie umie się rozstać. Świat Gombrowiczowski jest spolaryzowany, skupiony wokół dwu przeciwstawnych ośrodków; jednak szlak od bieguna do bieguna nigdy nie przebiega identycznie. Czółenko, które łączy sprzeczności, rysuje stale nowy wzór, ubogacając tkaninę życia i sztuki... Jednak nie będzie chyba nadużyciem powiedzieć, że sercem jest Gombrowicz po stronie młodości, chaosu i "uczłowieczania". Albowiem bardziej ludzkie jest dla artysty to, co nieracjonalne, nieprzewidzialne, niesystemowe. Dziedziną sztuki jest Wyjątek. Mówiąc staroświecko, Gombrowicz opiera się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego