Typ tekstu: Książka
Autor: Miłosz Czesław
Tytuł: Legendy nowoczesności
Rok: 1944
i usiłował się do niej zbliżyć, zresztą bezskutecznie, teatr. Powieść przestała jednak już być dostatecznym po temu narzędziem. W miarę komplikowania się naszej wiedzy o człowieku, słowo, przygniecione systemem pojęć psychologicznych, socjologicznych, politycznych, zatraca powoli zdolność takiego opisu zewnętrznego świata, który by dawał złudzenie obiektywnej rzeczywistości. Nie jest przypadkiem, że przedłużenie i uzupełnienie Komedii ludzkiej - a takim jest niewątpliwie dzieło Prousta W poszukiwaniu utraconego czasu - obraca się w sferze wyrafinowanych doznań wewnętrznych i w znikomym stopniu używa fabuły - a fabuła jest przecie aktem wiary w konkretność, w obiektywną prawdziwość zewnętrznych zjawisk. Wielorakie przyczyny, jakie da się przytoczyć, nie zmienią faktu, że
i usiłował się do niej zbliżyć, zresztą bezskutecznie, teatr. Powieść przestała jednak już być dostatecznym po temu narzędziem. W miarę komplikowania się naszej wiedzy o człowieku, słowo, przygniecione systemem pojęć psychologicznych, socjologicznych, politycznych, zatraca powoli zdolność takiego opisu zewnętrznego świata, który by dawał złudzenie obiektywnej rzeczywistości. Nie jest przypadkiem, że przedłużenie i uzupełnienie Komedii ludzkiej - a takim jest niewątpliwie dzieło Prousta W poszukiwaniu utraconego czasu - obraca się w sferze wyrafinowanych doznań wewnętrznych i w znikomym stopniu używa fabuły - a fabuła jest przecie aktem wiary w konkretność, w obiektywną prawdziwość zewnętrznych zjawisk. Wielorakie przyczyny, jakie da się przytoczyć, nie zmienią faktu, że
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego