Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
milczenia. Ten paradoks 'oświecenia'
najlepiej wyraził Daito Kokushi, nauczając, iż "do pierwotnego oblicza
nie można dotrzeć słowami, nie można też dotrzeć milczeniem". Podobną
refleksję możemy znaleźć u Muso Soseki.
Musimy pamiętać, iż milczenie, będące wyrazem niewyrażalności natury
rzeczywistości w słowach, może nie być wcale 'odpowiednim sposobem', gdy
zostanie odebrane za przejaw nihilizmu czy agnostycyzmu. Taki jest właśnie
sens następującej rozmowy mistrza Shitou Xiqiana (jap. Sekito Kisen,
700-790) i jego ucznia Yueshana Wenyana:
Yueshan: "Słowa i czyny na nic się nie zdadzą".
Shitou: "Na nic się nie zda także brak słów i czynów".
Yueshan: "Nie ma nawet miejsca na wetknięcie szpilki
milczenia. Ten paradoks 'oświecenia' <br>najlepiej wyraził Daito Kokushi, nauczając, iż "do pierwotnego oblicza <br>nie można dotrzeć słowami, nie można też dotrzeć milczeniem". Podobną <br>refleksję możemy znaleźć u Muso Soseki. <br>Musimy pamiętać, iż milczenie, będące wyrazem niewyrażalności natury <br>rzeczywistości w słowach, może nie być wcale 'odpowiednim sposobem', gdy <br>zostanie odebrane za przejaw nihilizmu czy agnostycyzmu. Taki jest właśnie <br>sens następującej rozmowy mistrza Shitou Xiqiana (jap. Sekito Kisen, <br>700-790) i jego ucznia Yueshana Wenyana: <br>&lt;q&gt;Yueshan: "Słowa i czyny na nic się nie zdadzą". <br>Shitou: "Na nic się nie zda także brak słów i czynów". <br>Yueshan: "Nie ma nawet miejsca na wetknięcie szpilki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego