Typ tekstu: Książka
Autor: Rożek Michał
Tytuł: Symbolika i magia Krakowa
Rok: 2000
o genezie tej zabawy: Tak czy inaczej Emaus zawsze kojarzył się krakowianom z figurkami Żydów, którymi w celach magicznych ozdabiali domy; często traktowano te zmyślne figurki jako apotropeion, środek ochraniający człowieka przed najszerzej pojmowanym złem, z którym identyfikowano w zamierzchłej przeszłości zabójców Zbawiciela. Dziś pozostał zgoła nieczytelny symbol tego myślenia - przepiękne figurki, traktowane jako osobliwość Krakowa.
Obok emauśnych Żydów dużym wzięciem cieszyły się także gliniane dzwonki, o archaicznych kształtach, używane ongiś do praktyk magicznych, w tym odpędzeniu złego. Ponadto uwagę przykuwały drewniane siekierki, pomalowane w tajemnicze znaki, ptaszki drewniane, siedzące na patykach oraz drewniane zabawki, wyobrażające Pana Twardowskiego na kogucie. Jednak
o genezie tej zabawy: &lt;gap&gt; Tak czy inaczej Emaus zawsze kojarzył się krakowianom z figurkami Żydów, którymi w celach magicznych ozdabiali domy; często traktowano te zmyślne figurki jako apotropeion, środek ochraniający człowieka przed najszerzej pojmowanym złem, z którym identyfikowano w zamierzchłej przeszłości zabójców Zbawiciela. Dziś pozostał zgoła nieczytelny symbol tego myślenia - przepiękne figurki, traktowane jako osobliwość Krakowa.<br>Obok emauśnych Żydów dużym wzięciem cieszyły się także gliniane dzwonki, o archaicznych kształtach, używane ongiś do praktyk magicznych, w tym odpędzeniu złego. Ponadto uwagę przykuwały drewniane siekierki, pomalowane w tajemnicze znaki, ptaszki drewniane, siedzące na patykach oraz drewniane zabawki, wyobrażające Pana Twardowskiego na kogucie. Jednak
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego