Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zostaje
uznane za prawidłowe (ani ukłon, ani brak ukłonu).
Druga kategoria odnosi się do sytuacji, gdy zachowany jest podmiot
poznania, a nieobecny jest przedmiot poznania, czyli do 'pozostawienia
człowieka, a zabrania otoczenia' (chiń. duojing buduoren; jap. dakkyo
fudatsunin): "Rozkazy władcy są wypełniane wszędzie, całe królestwo jest
pod jego kontrolą. Generałowie przestają walczyć przed fortem". Ta
kategoria ma na celu uświadomienie uczniowi, iż tak naprawdę żaden
przedmiot poznania nie istnieje niezależnie od podmiotu. Stosując tę metodę,
mistrz podważa adekwatność wszelkich pojęć i podkreśla, iż żadne przedmiotowe,
a więc pojęciowe ujęcie rzeczywistości nie odpowiada prawdzie.
Przykładem zastosowania tej metody jest porównanie przez Linji
zostaje <br>uznane za prawidłowe (ani ukłon, ani brak ukłonu). <br>Druga kategoria odnosi się do sytuacji, gdy zachowany jest podmiot <br>poznania, a nieobecny jest przedmiot poznania, czyli do 'pozostawienia <br>człowieka, a zabrania otoczenia' (chiń. duojing buduoren; jap. dakkyo <br>fudatsunin): "Rozkazy władcy są wypełniane wszędzie, całe królestwo jest <br>pod jego kontrolą. Generałowie przestają walczyć przed fortem". Ta <br>kategoria ma na celu uświadomienie uczniowi, iż tak naprawdę żaden <br>przedmiot poznania nie istnieje niezależnie od podmiotu. Stosując tę metodę, <br>mistrz podważa adekwatność wszelkich pojęć i podkreśla, iż żadne przedmiotowe, <br>a więc pojęciowe ujęcie rzeczywistości nie odpowiada prawdzie. <br>Przykładem zastosowania tej metody jest porównanie przez Linji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego