Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
zaszłości" za nieodwołalny, ale też nie lekceważy go i nie sprowadza do zera). "Wybór" nie jest tu niezainteresowanym i oderwanym, roztrząsaniem myśli, lecz raczej polaryzacją całego istnienia w tym lub innym kierunku, realizowaną raczej implicite niż w uświadomionych artykulacjach pojęciowych. Chociaż więc Heidegger mówi o autodeterminacji i odrzuca bezwzględnie pojęcie przyczynowości jako całkowicie niestosowalne do egzystencji - to przecież nie sprowadza jej do czystej spontaniczności kreującej ex nihilo wszystkie swoje postaci (określoności) i gubiącej je natychmiast na rzecz innych "wybranych" możliwości z chwilą zwrócenia się ku nim. Wybór nie jest w ogóle dla Heideggera decyzją, gdyby tę zaliczyć do porządku myślenia, nie
zaszłości" za nieodwołalny, ale też nie lekceważy go i nie sprowadza do zera). "Wybór" nie jest tu niezainteresowanym i oderwanym, roztrząsaniem myśli, lecz raczej polaryzacją całego istnienia w tym lub innym kierunku, realizowaną raczej implicite niż w uświadomionych artykulacjach pojęciowych. Chociaż więc Heidegger mówi o autodeterminacji i odrzuca bezwzględnie pojęcie przyczynowości jako całkowicie niestosowalne do egzystencji - to przecież nie sprowadza jej do czystej spontaniczności kreującej <hi rend="italic">ex nihilo</> wszystkie swoje postaci (określoności) i gubiącej je natychmiast na rzecz innych "wybranych" możliwości z chwilą zwrócenia się ku nim. Wybór nie jest w ogóle dla Heideggera decyzją, gdyby tę zaliczyć do porządku myślenia, nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego