Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
PRAKTYKA NAGŁA' PO 'OŚWIECENIU'
Mogłoby się wydawać, że po dostąpieniu 'oświecenia' jakakolwiek praktyka
religijna jest zbędna, tymczasem w naukach mistrzów zen znajdujemy wiele
wskazówek dotyczących praktyki po 'oświeceniu'. Dogen wychwalał Huinenga
za to, iż szukał mistrza po tym, jak osiągnął 'oświecenie', usłyszawszy
przypadkiem fragment Sutry Diamentowej. Muso Soseki stawiał za przykład
wytrwałą praktykę Zhaozhou po dostąpieniu 'oświecenia', twierdząc, iż "ten,
kto nie dostąpił 'oświecenia', musi praktykować z taką żarliwością, jakby
opłakiwał swoich rodziców po ich śmierci. Ten, kto dostąpił 'oświecenia',
musi także praktykować z taką żarliwością, jakby opłakiwał swoich rodziców
po ich śmierci". Natomiast Bassui Tokusho (1327-1387) porównywał
adepta zen
PRAKTYKA NAGŁA' PO 'OŚWIECENIU'&lt;/&gt; <br>Mogłoby się wydawać, że po dostąpieniu 'oświecenia' jakakolwiek praktyka <br>religijna jest zbędna, tymczasem w naukach mistrzów zen znajdujemy wiele <br>wskazówek dotyczących praktyki po 'oświeceniu'. Dogen wychwalał Huinenga <br>za to, iż szukał mistrza po tym, jak osiągnął 'oświecenie', usłyszawszy <br>przypadkiem fragment Sutry Diamentowej. Muso Soseki stawiał za przykład <br>wytrwałą praktykę Zhaozhou po dostąpieniu 'oświecenia', twierdząc, iż &lt;q&gt;"ten, <br>kto nie dostąpił 'oświecenia', musi praktykować z taką żarliwością, jakby <br>opłakiwał swoich rodziców po ich śmierci. Ten, kto dostąpił 'oświecenia', <br>musi także praktykować z taką żarliwością, jakby opłakiwał swoich rodziców <br>po ich śmierci".&lt;/&gt; Natomiast Bassui Tokusho (1327-1387) porównywał <br>adepta zen
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego