Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
istnieje niezależnie od podmiotu. Stosując tę metodę,
mistrz podważa adekwatność wszelkich pojęć i podkreśla, iż żadne przedmiotowe,
a więc pojęciowe ujęcie rzeczywistości nie odpowiada prawdzie.
Przykładem zastosowania tej metody jest porównanie przez Linji sfery,
w której nic się nie rodzi i nic nie umiera, czyli nirwany, do palika, do którego przywiązuje się osły. Sfera ta jest rzeczywistością 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' i dlatego traktowanie jej przedmiotowo uniemożliwia
przekroczenie dualizmu wszelkich przeciwnych pojęć. Ci, którzy traktują
nirwanę jako przedmiot poznania, są jak osły przywiązane do palika - nie
mogą iść dalej.
Trzecia kategoria to usunięcie zarówno podmiotu, jak i przedmiotu
poznania, czyli 'zabranie człowieka i
istnieje niezależnie od podmiotu. Stosując tę metodę, <br>mistrz podważa adekwatność wszelkich pojęć i podkreśla, iż żadne przedmiotowe, <br>a więc pojęciowe ujęcie rzeczywistości nie odpowiada prawdzie. <br>Przykładem zastosowania tej metody jest porównanie przez Linji sfery, <br>w której nic się nie rodzi i nic nie umiera, czyli nirwany, do palika, do którego przywiązuje się osły. Sfera ta jest rzeczywistością 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' i dlatego traktowanie jej przedmiotowo uniemożliwia <br>przekroczenie dualizmu wszelkich przeciwnych pojęć. Ci, którzy traktują <br>nirwanę jako przedmiot poznania, są jak osły przywiązane do palika - nie <br>mogą iść dalej. <br>Trzecia kategoria to usunięcie zarówno podmiotu, jak i przedmiotu <br>poznania, czyli 'zabranie człowieka i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego