Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
z typów sądu paradoksowego.
Przykładem symbolu, który wyraża 'absolutnie sprzeczną samotożsamość',
jest określenie 'kwiaty nieba' (chiń. konghua; jap. kuge). Ze względu na dwa
znaczenia chińskiego znaku kong - pustka i niebo, termin ten można także
przetłumaczyć jako 'kwiaty pustki', co nie zmienia paradoksalnego sensu tego
symbolu. Jak można mówić o 'kwiatach pustki' czy o 'kwiatach nieba', skoro
ani pustka, ani niebo nie rodzą kwiatów? 'Kwiaty nieba' to kwiaty, które
rosną tam, gdzie nic nie może wyrosnąć.
Pojęcie 'kwiatów nieba' pojawia się w poemacie Sengcana Wyryte na
wierzącej jaźni dla wyrażenia buddyjskiego przekonania, iż "forma jest pustką":
Wszystkie formy dualizmu
są wytworem umysłu
z typów sądu paradoksowego. <br>Przykładem symbolu, który wyraża 'absolutnie sprzeczną samotożsamość', <br>jest określenie 'kwiaty nieba' (chiń. konghua; jap. kuge). Ze względu na dwa <br>znaczenia chińskiego znaku kong - pustka i niebo, termin ten można także <br>przetłumaczyć jako 'kwiaty pustki', co nie zmienia paradoksalnego sensu tego <br>symbolu. Jak można mówić o 'kwiatach pustki' czy o 'kwiatach nieba', skoro <br>ani pustka, ani niebo nie rodzą kwiatów? 'Kwiaty nieba' to kwiaty, które <br>rosną tam, gdzie nic nie może wyrosnąć. <br>Pojęcie 'kwiatów nieba' pojawia się w poemacie Sengcana Wyryte na <br>wierzącej jaźni dla wyrażenia buddyjskiego przekonania, iż "forma jest pustką": <br>Wszystkie formy dualizmu <br>są wytworem umysłu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego