Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
konkretne, indywidualne, zmienne i przypadkowe, nieświadome zaś temu, co powszechne, ogólne i jednorodne.
Stwierdza się tu zatem niezmienność strukturalnego, nieświadomego wyposażenia człowieka; myślenie pierwotne, czyli
myśl nieswoja", ma więc te same formalne cechy co dzisiejsze myślenie naukowe. Jest to zresztą jedna z podstawowych idei autora, uchylającego w ten sposób wszelkie, rasistowskie w istocie, próby określania naturalnych różnic między ludźmi. Stanowisko to ma także ważne konsekwencje metodologiczne, wystarczy skoncentrować się na badaniu społeczeństw pierwotnych, mniej złożonych i łatwiejszych do analizy, aby odkryć prawa mające powszechne znaczenie. Wydaje się przy tym, iż koncepcja nieświadomego ma u Lévi-Straussa wiele wspólnego z Kantowskim rozumieniem
konkretne, indywidualne, zmienne i przypadkowe, nieświadome zaś temu, co powszechne, ogólne i jednorodne.<br>Stwierdza się tu zatem niezmienność strukturalnego, nieświadomego wyposażenia człowieka; myślenie pierwotne, czyli <br>myśl nieswoja", ma więc te same formalne cechy co dzisiejsze myślenie naukowe. Jest to zresztą jedna z podstawowych idei autora, uchylającego w ten sposób wszelkie, rasistowskie w istocie, próby określania naturalnych różnic między ludźmi. Stanowisko to ma także ważne konsekwencje metodologiczne, wystarczy skoncentrować się na badaniu społeczeństw pierwotnych, mniej złożonych i łatwiejszych do analizy, aby odkryć prawa mające powszechne znaczenie. Wydaje się przy tym, iż koncepcja nieświadomego ma u Lévi-Straussa wiele wspólnego z Kantowskim rozumieniem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego