Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
herezją, którą należy
zwalczać.
Taką krytykę wyciszania jaźni w trakcie medytacji można wyjaśnić tylko
i wyłącznie poprzez odwołanie się do różnicy pomiędzy pojęciem 'pustki
jednostronnej' (chiń. piankong; jap. henku) a pojęciem 'prawdziwej pustki'
(chiń. zheng kong; jap. shinku) w tradycji buddyzmu mahayany.
Odpowiednikiem pojęcia 'pustki jednostronnej' w filozofii Nishidy
jest 'relatywna nicość' (jap. sotaiteki mu). Tego rodzaju 'pustka' jest
brakiem bytu, czyli antytezą pojęcia bytu. Każda teza i antyteza wzajemnie
siebie warunkują (nie ma pojęcia bytu bez pojęcia niebytu i na odwrót),
dlatego też 'pustka jednostronna' jest uwarunkowana pojęciem bytu.
Tymczasem Dahui podkreślał, że prawdziwa 'pustka', do której dociera
oświecony, nie
herezją, którą należy <br>zwalczać. <br>Taką krytykę wyciszania jaźni w trakcie medytacji można wyjaśnić tylko <br>i wyłącznie poprzez odwołanie się do różnicy pomiędzy pojęciem 'pustki <br>jednostronnej' (chiń. piankong; jap. henku) a pojęciem 'prawdziwej pustki' <br>(chiń. zheng kong; jap. shinku) w tradycji buddyzmu mahayany. <br>Odpowiednikiem pojęcia 'pustki jednostronnej' w filozofii Nishidy <br>jest 'relatywna nicość' (jap. sotaiteki mu). Tego rodzaju 'pustka' jest <br>brakiem bytu, czyli antytezą pojęcia bytu. Każda teza i antyteza wzajemnie <br>siebie warunkują (nie ma pojęcia bytu bez pojęcia niebytu i na odwrót), <br>dlatego też 'pustka jednostronna' jest uwarunkowana pojęciem bytu. <br>Tymczasem Dahui podkreślał, że prawdziwa 'pustka', do której dociera <br>oświecony, nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego