Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pojęcia 'sfery wzajemnego
przenikania się fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai),
stanowiącej ostatnią z 'czterech sfer rzeczywistości' (chiń. sifajie; jap. shihokkai) w szkole Sutry Girlandy Kwiatów (chiń. huayan; jap. kegon):
1) sfera relatywna (chiń. shifajie; jap. jihokkai),
2) sfera absolutna (chiń. lifajie; jap. rihokkai),
3) sfera przenikania się aspektu relatywnego i absolutnego (chiń. lishiwuai
fajie; jap. rijimuge hokkai),
4) sfera wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów, 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai).
Także inni mistrzowie zen wyrażali prawdę o tym, że "jedno jest
wszystkim, a wszystko jest jednym". Na przykład Linji twierdził, iż "jeden
włos zawiera w sobie
pojęcia 'sfery wzajemnego <br>przenikania się fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai), <br>stanowiącej ostatnią z 'czterech sfer rzeczywistości' (chiń. sifajie; jap. shihokkai) w szkole Sutry Girlandy Kwiatów (chiń. huayan; jap. kegon): <br>1) sfera relatywna (chiń. shifajie; jap. jihokkai), <br>2) sfera absolutna (chiń. lifajie; jap. rihokkai), <br>3) sfera przenikania się aspektu relatywnego i absolutnego (chiń. lishiwuai <br>fajie; jap. rijimuge hokkai), <br>4) sfera wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów, 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai). <br>Także inni mistrzowie zen wyrażali prawdę o tym, że "jedno jest <br>wszystkim, a wszystko jest jednym". Na przykład Linji twierdził, iż "jeden <br>włos zawiera w sobie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego