Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
ma wiele wspólnego z taoistycznym 'nie-działaniem', niemniej jednak
ma ono swoje korzenie także w buddyjskiej koncepcji 'bezcelowego działania'
istoty oświeconej.
Uważam, że problem wpływu taoizmu na nauki mistrzów zen należy
rozważać w szerszym kontekście zjawiska, które w rozdziale pierwszym
określiłam mianem 'anonimowego zen'. Mistrzowie zen wykorzystywali bowiem
pojęcia innych religii czy światopoglądów, o ile dały się one zinterpretować
zgodnie z 'logiką paradoksu'. Zwracał na to uwagę Muso Soseki, pisząc:
"Mistrzowie zen, zapytani o istotę swojej nauki mogli odpowiedzieć, używając
słów Konfucjusza, Mencjusza, Laozi czy Zhuangzi. Mogli też odwołać się do
nauk innych szkół buddyjskich. W niektórych wypadkach używali przysłów, lub
ma wiele wspólnego z taoistycznym 'nie-działaniem', niemniej jednak <br>ma ono swoje korzenie także w buddyjskiej koncepcji 'bezcelowego działania' <br>istoty oświeconej. <br>Uważam, że problem wpływu taoizmu na nauki mistrzów zen należy <br>rozważać w szerszym kontekście zjawiska, które w rozdziale pierwszym <br>określiłam mianem 'anonimowego zen'. Mistrzowie zen wykorzystywali bowiem <br>pojęcia innych religii czy światopoglądów, o ile dały się one zinterpretować <br>zgodnie z 'logiką paradoksu'. Zwracał na to uwagę Muso Soseki, pisząc: <br>&lt;q&gt;"Mistrzowie zen, zapytani o istotę swojej nauki mogli odpowiedzieć, używając <br>słów Konfucjusza, Mencjusza, Laozi czy Zhuangzi. Mogli też odwołać się do <br>nauk innych szkół buddyjskich. W niektórych wypadkach używali przysłów, lub
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego