ma niczego, co można osiągnąć". <br>Tymczasem, zgodnie z 'logiką paradoksu', 'natury buddy' nie można "ani <br>uchwycić, ani pozbyć się jej", ponieważ nie można jej uprzedmiotowić. <br>Według Masao Abe, 'oczekiwanie na oświecenie' (chiń. daiwu; jap. taigo) <br>jest związane z przekonaniem, że 'oświecenie' musi pojawić się wcześniej czy <br>później jako rezultat praktyki religijnej. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>osiąganie 'oświecenia' jako przedmiotowego celu nie ma sensu. Tam, gdzie <br>mamy do czynienia z podmiotowym wysiłkiem, ciągle ustanawiane są <br>przedmioty tego podmiotowego wysiłku, czyli cały czas zachowywany jest <br>dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. Nie jest więc możliwe przekroczenie <br>dualizmu wszelkich przeciwieństw, które jest warunkiem 'oświecenia