Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
rozluźnieniu rygorów kompozycyjnych i krzyżowaniu perspektyw narracji lirycznej z gawędziarską widziano znajomość doświadczeń L. Sterne'a, a w konstrukcji postaci głównej bohaterki i nastrojowej scenerii krajobrazów z księżycową poświatą – elementy osjaniczne. Dostrzegano wreszcie reminiscencje z Pieśni ostatniego minstrela Waltera Scotta (motyw czarnego rycerza i turnieju rycerskiego), znajomość elementów gotyckich z romansów grozy (rzekomy upiór, zagadka pochodzenia, motyw porwania i podobne wątki). Omawiano więc w Malwinie cechy romansu intrygi, romansu heroiczno-miłosnego, epiki sensacyjnej, obyczajowej z elementami satyrycznymi, powieści środowiskowej, przede wszystkim jednak prozy psychologicznej.
Mimo szerokiej znajomości literatury nie była jednak Malwina kontaminacją obcych wzorów, ale oryginalną powieścią psychologiczną, osadzoną mocno
rozluźnieniu rygorów kompozycyjnych i krzyżowaniu perspektyw narracji lirycznej z gawędziarską widziano znajomość doświadczeń L. Sterne'a, a w konstrukcji postaci głównej bohaterki i nastrojowej scenerii krajobrazów z księżycową poświatą &#150; elementy osjaniczne. Dostrzegano wreszcie reminiscencje z Pieśni ostatniego minstrela Waltera Scotta (motyw czarnego rycerza i turnieju rycerskiego), znajomość elementów gotyckich z romansów grozy (rzekomy upiór, zagadka pochodzenia, motyw porwania i podobne wątki). Omawiano więc w Malwinie cechy romansu intrygi, romansu heroiczno-miłosnego, epiki sensacyjnej, obyczajowej z elementami satyrycznymi, powieści środowiskowej, przede wszystkim jednak prozy psychologicznej.<br> Mimo szerokiej znajomości literatury nie była jednak Malwina kontaminacją obcych wzorów, ale oryginalną powieścią psychologiczną, osadzoną mocno
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego