Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
która uderza w teatrze shakespeare'owskim, jest nagłość sytuacji i niesłychanie szybkie prowadzenie akcji. Powolna ekspozycja teatralna, która wiąże się z uprawdopodobnieniem sytuacji, zgromadzeniem realiów i szczegółów, z ciągłością psychologiczną stanów bohatera, jest Shakespeare'owi zupełnie obce. Wybuch zazdrości, miłość od pierwszego wejrzenia, wstrząśnięcie państwem, spisek, śmierć tyrana - wszystko to u niego rozgrywa się błyskawicznie, wszystkie te sceny od trzeciego, czwartego, piątego wiersza tekstu są już w pełni zarysowane, rozpędzone, narzucone naszej wyobraźni. Po drugie - rozwój akcji, którą Shakespeare prowadzi poprzez same zgęszczenia, poprzez momenty spięć, opuszczając wszystko, co jest watą. A teatr, wierny swoim dziewiętnastowiecznym konwencjom, bez tej waty nie umie się obejść
która uderza w teatrze shakespeare'owskim, jest nagłość sytuacji i niesłychanie szybkie prowadzenie akcji. Powolna ekspozycja teatralna, która wiąże się z uprawdopodobnieniem sytuacji, zgromadzeniem realiów i szczegółów, z ciągłością psychologiczną stanów bohatera, jest Shakespeare'owi zupełnie obce. Wybuch zazdrości, miłość od pierwszego wejrzenia, wstrząśnięcie państwem, spisek, śmierć tyrana - wszystko to u niego rozgrywa się błyskawicznie, wszystkie te sceny od trzeciego, czwartego, piątego wiersza tekstu są już w pełni zarysowane, rozpędzone, narzucone naszej wyobraźni. Po drugie - rozwój akcji, którą Shakespeare prowadzi poprzez same zgęszczenia, poprzez momenty spięć, opuszczając wszystko, co jest watą. A teatr, wierny swoim dziewiętnastowiecznym konwencjom, bez tej waty nie umie się obejść
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego