Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
umownych rekwizytów i nasycania tkanki wiersza szczegółami i detalami – można rzec – realistycznymi, zaobserwowanymi w otoczeniu. W poezji autora Jolenty z tym, co typowe i ogólne zmaga się to, co szczególne, indywidualne, własne, przeżyte. Napór pierwiastków poetyckich stanowiących pochodną konkretnej osobowości autora przyczynia się do powstawania rodzaju liryzmu, który rozkwitnie dopiero w poezji romantycznej. Nie byłoby to możliwe bez próby nowego języka poetyckiego. Reklewski stara się doń wprowadzać zwroty i wyrazy czerpane ze słownictwa potocznego, z mowy ludu, zastępując nimi wytarte już słowa i skostniałe wyrażenia. Są to próby dość jeszcze nieśmiałe, ale w kontekście ówczesnym – doniosłe. Po Jacku
umownych rekwizytów i nasycania tkanki wiersza szczegółami i detalami – można rzec – realistycznymi, zaobserwowanymi w otoczeniu. W poezji autora Jolenty z tym, co typowe i ogólne zmaga się to, co szczególne, indywidualne, własne, przeżyte. Napór pierwiastków poetyckich stanowiących pochodną konkretnej osobowości autora przyczynia się do powstawania rodzaju liryzmu, który rozkwitnie dopiero w poezji romantycznej. Nie byłoby to możliwe bez próby nowego języka poetyckiego. Reklewski stara się doń wprowadzać zwroty i wyrazy czerpane ze słownictwa potocznego, z mowy ludu, zastępując nimi wytarte już słowa i skostniałe wyrażenia. Są to próby dość jeszcze nieśmiałe, ale w kontekście ówczesnym – doniosłe. Po Jacku
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego