Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
nawet
sformułować sąd metafizyczny, mówiący o tym, że dzieło sztuki jest samą
strukturą rudymentarną, ale na gruncie teoriopoznawczym nie możemy
postawić takiej tezy, gdyż struktura rudymentarna jest bezpośrednio
niepoznawalna. Odbiorca ma jedynie do czynienia ze strukturą
zaktualizowaną - każdy odbiorca ze swoją, inną strukturą
zaktualizowaną, nawet tego samego dzieła sztuki. Struktura rudymentarna
jest tutaj czymś pierwotnym w sensie ontologii dzieła - czymś co
pozwala utrzymać jego obiektywny charakter i ontologiczną jedność wobec
wielu późniejszych odbiorców (ich konkretyzacji i interpretacji).
Celem jest jedynie wykazanie, że istnienie takiej struktury tworzy
dopiero warunki możliwości odbioru dzieła sztuki. Podstawowym warunkiem
jest tutaj szczególnego rodzaju budowa strukturalna dzieła
nawet<br>sformułować sąd metafizyczny, mówiący o tym, że dzieło sztuki jest samą<br>strukturą rudymentarną, ale na gruncie teoriopoznawczym nie możemy<br>postawić takiej tezy, gdyż struktura rudymentarna jest bezpośrednio<br>niepoznawalna. Odbiorca ma jedynie do czynienia ze strukturą<br>zaktualizowaną - każdy odbiorca ze swoją, inną strukturą<br>zaktualizowaną, nawet tego samego dzieła sztuki. Struktura rudymentarna<br>jest tutaj czymś pierwotnym w sensie ontologii dzieła - czymś co<br>pozwala utrzymać jego obiektywny charakter i ontologiczną jedność wobec<br>wielu późniejszych odbiorców (ich konkretyzacji i interpretacji).<br> Celem jest jedynie wykazanie, że istnienie takiej struktury tworzy<br>dopiero warunki możliwości odbioru dzieła sztuki. Podstawowym warunkiem<br>jest tutaj szczególnego rodzaju budowa strukturalna dzieła
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego