Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
nr 5) motywy inicjalne wersów pieśni.
Stanowią (podobnie jak u Nowowiejskiego) materiał dźwiękowy, konstrukcyjny,
bez korelacji bezpośrednich ­ semantycznych z warstwą tekstową pieśni i mszy.
Na typ
ekspresji wpływa ich rytmizacja oraz faktura. Na ogół motywy opracowane ze zdwojeniami
unisonowymi bądź homorytmicznie (motywy nr 1, 2, 4) mają bardziej statyczną
strukturę rytmiczną, natomiast motywy użyte imitacyjnie (motywy nr 3, 5) są
bardziej ruchliwe. Pewnemu przekształceniu interwałowemu uległ motyw nr 5, zachowując
rysunek linii melodycznej wzorca (zakładając taką możliwość interpretacji).
Jurdziński eksponuje motyw inicjalny pieśni w Kyrie i Agnus, tworząc repryzową
koncepcję formy w tej missa brevis. Msza ma charakter uroczystej kontemplacji,
którą
nr 5) motywy inicjalne wersów pieśni. <br>Stanowią (podobnie jak u Nowowiejskiego) materiał dźwiękowy, konstrukcyjny, <br>bez korelacji bezpośrednich ­ semantycznych z warstwą tekstową pieśni i mszy. <br>Na typ <br>ekspresji wpływa ich rytmizacja oraz faktura. Na ogół motywy opracowane ze zdwojeniami <br>unisonowymi bądź homorytmicznie (motywy nr 1, 2, 4) mają bardziej statyczną <br>strukturę rytmiczną, natomiast motywy użyte imitacyjnie (motywy nr 3, 5) są <br>bardziej ruchliwe. Pewnemu przekształceniu interwałowemu uległ motyw nr 5, zachowując <br>rysunek linii melodycznej wzorca (zakładając taką możliwość interpretacji). <br>Jurdziński eksponuje motyw inicjalny pieśni w Kyrie i Agnus, tworząc repryzową <br>koncepcję formy w tej missa brevis. Msza ma charakter uroczystej kontemplacji, <br>którą
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego