Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jest samonegującą się 'nicością' ". Tak więc także myślenie w kategoriach
logiki klasycznej prowadzi do wniosku, że to, co absolutne, musi być
'absolutnie sprzeczną samotożsamością'.
Zdaniem Nishidy religijność rozumiana jako zetknięcie z Absolutem,
czyli z niczym nie uwarunkowaną 'nicością absolutną', nie oznacza istnienia
jakiejś wyodrębnionej sfery sacrum. Nie można wyodrębnić sfery sacrum,
ponieważ transcendencja w świecie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'
jest immanentna, na co wskazuje paradoksalny sąd: "Człowiek jest i jednocześnie nie jest 'buddą' ". Warto zauważyć, że w wypadku sprzecznej
tożsamości transcendencji i immanencji następuje przekroczenie antropologiczno-
biologicznej perspektywy ludzkiego wymiaru. Jednak z punktu widzenia
'logiki paradoksu' to, co przekracza 'jaźń jednostkową', jest
jest samonegującą się 'nicością' ".&lt;/&gt; Tak więc także myślenie w kategoriach <br>logiki klasycznej prowadzi do wniosku, że to, co absolutne, musi być <br>'absolutnie sprzeczną samotożsamością'. <br>Zdaniem Nishidy religijność rozumiana jako zetknięcie z Absolutem, <br>czyli z niczym nie uwarunkowaną 'nicością absolutną', nie oznacza istnienia <br>jakiejś wyodrębnionej sfery sacrum. Nie można wyodrębnić sfery sacrum, <br>ponieważ transcendencja w świecie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' <br>jest immanentna, na co wskazuje paradoksalny sąd: &lt;q&gt;"Człowiek jest i jednocześnie nie jest 'buddą' ".&lt;/&gt; Warto zauważyć, że w wypadku sprzecznej <br>tożsamości transcendencji i immanencji następuje przekroczenie antropologiczno-<br>biologicznej perspektywy ludzkiego wymiaru. Jednak z punktu widzenia <br>'logiki paradoksu' to, co przekracza 'jaźń jednostkową', jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego