Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 03.06
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2004
David Denby z "The New Yorkera" napisał wręcz, iż "Pasja" jest "jednym z najbardziej okrutnych filmów w historii kina".
Czy jednak ogrom pokazywanego w zbliżeniach okrucieństwa pełni rolę dramaturgiczną, można mieć poważne wątpliwości. Gibson powiedział, że chciał wyprowadzić widza z równowagi, ale nie wiadomo właściwie, po co. Ciągnące się sekwencje sadystycznej przemocy pozostawiają widza obojętnym; znieczulają, a nawet wyjaławiają. Dosłowność pokazywanego na ekranie cierpienia nie zostawia miejsca na odczucie metaforyczno-symbolicznego przesłania ofiary na krzyżu. Nacisk na fizyczną martyrologię przysłania najważniejszy sens ukrzyżowania, jakim jest przecież dobrowolne poświęcenie dla odkupienia grzechów ludzkości. Kierując uwagę na sadyzm katów, twórca zdaje się pragnąć
David Denby z "The New Yorkera" napisał wręcz, iż "Pasja" jest "jednym z najbardziej okrutnych filmów w historii kina".<br>Czy jednak ogrom pokazywanego w zbliżeniach okrucieństwa pełni rolę dramaturgiczną, można mieć poważne wątpliwości. Gibson powiedział, że chciał wyprowadzić widza z równowagi, ale nie wiadomo właściwie, po co. Ciągnące się sekwencje sadystycznej przemocy pozostawiają widza obojętnym; znieczulają, a nawet wyjaławiają. Dosłowność pokazywanego na ekranie cierpienia nie zostawia miejsca na odczucie metaforyczno-symbolicznego przesłania ofiary na krzyżu. Nacisk na fizyczną martyrologię przysłania najważniejszy sens ukrzyżowania, jakim jest przecież dobrowolne poświęcenie dla odkupienia grzechów ludzkości. Kierując uwagę na sadyzm katów, twórca zdaje się pragnąć
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego