Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
czytelnika. Odkopana rzeźba, odsłonięty fresk promieniują przecież tym samym światłem, co w chwilę po stworzeniu! Podobnie z muzyką i literaturą: dość je "uruchomić" zgodnie ze wskazówkami, które tkwią implicite w słownej czy muzycznej notacji - aby nas znowu zachwyciły!2 Dzieło sztuki może więc wymagać swoistej aktualizacji, bytuje jednak - jak przedmiot - samoistnie, nie zmienia się istotnie w postrzeganiu, wartość estetyczną zachowuje nawet wtedy, kiedy nie wiemy, po co powstało i co właściwie przedstawia, jak w przypadku skalnych malunków w Lascaux... Jeśli tak jest, złośliwości Gombrowicza są bezprzedmiotowe. Nawet najbardziej "cząstkowy" odbiór nie rozprzęga tej "całości", którą jest dojrzałe dzieło sztuki. Ale Gombrowicz
czytelnika. Odkopana rzeźba, odsłonięty fresk promieniują przecież tym samym światłem, co w chwilę po stworzeniu! Podobnie z muzyką i literaturą: dość je "uruchomić" zgodnie ze wskazówkami, które tkwią implicite w słownej czy muzycznej notacji - aby nas znowu zachwyciły!2 Dzieło sztuki może więc wymagać swoistej aktualizacji, bytuje jednak - jak przedmiot - samoistnie, nie zmienia się istotnie w postrzeganiu, wartość estetyczną zachowuje nawet wtedy, kiedy nie wiemy, po co powstało i co właściwie przedstawia, jak w przypadku skalnych malunków w Lascaux... Jeśli tak jest, złośliwości Gombrowicza są bezprzedmiotowe. Nawet najbardziej "cząstkowy" odbiór nie rozprzęga tej "całości", którą jest dojrzałe dzieło sztuki. Ale Gombrowicz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego