Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wiedza i Życie
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1999
jest olbrzymim piecem wytwarzającym duże ilości łatwo wykrywalnego ciepła. Może ono powstawać na skutek nagrzewania się podczas pracy elementów wyposażenia samolotu. Inną przyczyną jest tarcie aerodynamiczne (niektóre elementy lecącego z naddźwiękową prędkością samolotu nagrzewają się nawet do temperatury około 500°C). Jednak największym producentem ciepła jest silnik turboodrzutowy. Gazy wylotowe samolotu myśliwskiego osiągają temperaturę 800°C, a podczas zastosowania dopalacza nawet 1400°C. Wykonanie różnego typu zabiegów technicznych umożliwia zmniejszenie tej temperatury do 430°C (tak jest w bombowcu B-2). Efekt taki można uzyskać, umieszczając silnik wewnątrz płatowca, chłodząc strumień gazów wylotowych powietrzem pobieranym z otoczenia samolotu, ekranując najbardziej gorące
jest olbrzymim piecem wytwarzającym duże ilości łatwo wykrywalnego ciepła. Może ono powstawać na skutek nagrzewania się podczas pracy elementów wyposażenia samolotu. Inną przyczyną jest tarcie aerodynamiczne (niektóre elementy lecącego z naddźwiękową prędkością samolotu nagrzewają się nawet do temperatury około 500°C). Jednak największym producentem ciepła jest silnik turboodrzutowy. Gazy wylotowe samolotu myśliwskiego osiągają temperaturę 800°C, a podczas zastosowania dopalacza nawet 1400°C. Wykonanie różnego typu zabiegów technicznych umożliwia zmniejszenie tej temperatury do 430°C (tak jest w bombowcu B-2). Efekt taki można uzyskać, umieszczając silnik wewnątrz płatowca, chłodząc strumień gazów wylotowych powietrzem pobieranym z otoczenia samolotu, ekranując najbardziej gorące
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego