Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura Niezależna
Nr: 36
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1971
Rok powstania: 1987
dla dobra bliźnich swoich, ludzi"
Romantyczny egotyzm nieraz rzucał bowiem wyzwanie światu, burzył ustalony ład boskiego kosmosu. Ale Kościół nie zawsze zdawał sobie sprawę, że porządek społeczny dany w doświadczeniu historycznym z królem z łaski bożej nie wiele ma wspólnego z ładem bożym. A zatem, że buntownik romantyczny mimo często satanicznej retoryki i kostiumu bywał burzycielem ustalonego nieporządku, burzycielem despotycznego ucisku i niewoli. W polskim romantyzmie przekonanie, że walka o wyjarzmienie ojczyzny jest zgodna z wolą Bożą utrzymywało mimo wystąpień hierarchii kościelnej (Bulla Grzegorza XVI) głęboką więź Kościołem. Więź ta nigdy nie została całkowicie zerwana choć nie brakowało buńczucznych eksklamacji ("Polsko
dla dobra bliźnich swoich, ludzi"<br>&lt;page nr=5&gt;Romantyczny egotyzm nieraz rzucał bowiem wyzwanie światu, burzył ustalony ład boskiego kosmosu. Ale Kościół nie zawsze zdawał sobie sprawę, że porządek społeczny dany w doświadczeniu historycznym z królem z łaski bożej nie wiele ma wspólnego z ładem bożym. A zatem, że buntownik romantyczny mimo często satanicznej retoryki i kostiumu bywał burzycielem ustalonego nieporządku, burzycielem despotycznego ucisku i niewoli. W polskim romantyzmie przekonanie, że walka o wyjarzmienie ojczyzny jest zgodna z wolą Bożą utrzymywało mimo wystąpień hierarchii kościelnej (Bulla Grzegorza XVI) głęboką więź Kościołem. Więź ta nigdy nie została całkowicie zerwana choć nie brakowało buńczucznych eksklamacji ("Polsko
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego