Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
Boga możliwego". Nie oznaczało to wcale ustępstwa na rzecz ateizmu. W świadomości jej autorów była to raczej naturalna konsekwencja uznania "Boga za Boga", czyli powrotu do - ich zdaniem - bardziej autentycznej idei o Nim.
O tym właśnie w sposób historyczno-refleksyjny chciałbym nieco szerzej rozważać.

BÓG SCHOLASTYCZNO-TOMISTYCZNY

Trzeba rozpocząć od scholastyki, której wspaniałym wykwitem stał się w XIII wieku system św. Tomasza. To właśnie w jawnej lub utajonej polemice z nim rodził się Bóg filozofii nowożytnej, którego pierwszym przykładem stał się Bóg Kartezjusza.
Czym odznaczał się Bóg filozofii scholastyczno-tomistycznej?
Pytanie to należy rozumieć historycznie. Nie pytamy, czym był Bóg dla
Boga możliwego". Nie oznaczało to wcale ustępstwa na rzecz ateizmu. W świadomości jej autorów była to raczej naturalna konsekwencja uznania "Boga za Boga", czyli powrotu do - ich zdaniem - bardziej autentycznej idei o Nim.<br>O tym właśnie w sposób historyczno-refleksyjny chciałbym nieco szerzej rozważać.<br><br>&lt;tit&gt;BÓG SCHOLASTYCZNO-TOMISTYCZNY&lt;/&gt;<br><br>Trzeba rozpocząć od scholastyki, której wspaniałym wykwitem stał się w XIII wieku system św. Tomasza. To właśnie w jawnej lub utajonej polemice z nim rodził się Bóg filozofii nowożytnej, którego pierwszym przykładem stał się Bóg Kartezjusza.<br>Czym odznaczał się Bóg filozofii scholastyczno-tomistycznej?<br>Pytanie to należy rozumieć historycznie. Nie pytamy, czym był Bóg dla
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego