Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
mniemaniu o rzeczywistych powinowactwach filozofa z wczesnym chrystianizmem. W XVI w. panowało jeszcze zadawnione przekonanie, że Seneka korespondował ze św. Pawłem z Tarsu.
Senekę na nowo odkrył i przyswoił humanizm włoskiego cinquecenta - pierwsze wydanie dziesięciu zachowanych jego tragedii ukazało się w Ferrarze w 1484 r., ale szczególna popularność przypadła na schyłek renesansu i wiek XVII.
Powiedzieliśmy, że dramaturgia Seneki była retoryczna i moralizatorska. To dzisiaj brzmi jak przygana. Pamiętajmy jednak, że owa retoryczność była funkcją egzystencjalnej refleksji o odpowiedzialności ludzi za czyny. Nie ma prawie u Seneki fatum, ponieważ nieszczęście jest tu dziełem ludzkim. Oparł się Seneka raczej na Eurypidesie niż
mniemaniu o rzeczywistych powinowactwach filozofa z wczesnym chrystianizmem. W XVI w. panowało jeszcze zadawnione przekonanie, że Seneka korespondował ze św. Pawłem z Tarsu.<br>Senekę na nowo odkrył i przyswoił humanizm włoskiego cinquecenta - pierwsze wydanie dziesięciu zachowanych jego tragedii ukazało się w Ferrarze w 1484 r., ale szczególna popularność przypadła na schyłek renesansu i wiek XVII.<br>Powiedzieliśmy, że dramaturgia Seneki była retoryczna i moralizatorska. To dzisiaj brzmi jak przygana. Pamiętajmy jednak, że owa retoryczność była funkcją egzystencjalnej refleksji o odpowiedzialności ludzi za czyny. Nie ma prawie u Seneki fatum, ponieważ nieszczęście jest tu dziełem ludzkim. Oparł się Seneka raczej na Eurypidesie niż
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego