Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
tradycji europejskiej i w konkretnych realiach puławsko-warszawskich. Można zgodzić się z sądem W. Borowego, że w zakresie subtelnej analizy uczuć tytułowej bohaterki bliżej od Malwiny do Nałkowskiej, niż od Drużbackiej do Malwiny. Ponadto powieść pełniła na początku XIX w. zapomnianą już dziś rolę manifestu emocjonalizmu o nowej, nie tylko sentymentalnej, ale i preromantycznej funkcji. Po raz pierwszy na terenie polskiej epiki opowiedziano się w sposób tak przekonywający za prymatem uczucia, które stało się wyrazem nie tylko subiektywnych przeżyć ludzkich, ale i narzędziem poznania oraz interpretacji świata. Księżna odrzuciła dydaktyczny model powieści oświeceniowej, zaprezentowany przez Krasickiego i zaproponowała własny. Zerwała z
tradycji europejskiej i w konkretnych realiach puławsko-warszawskich. Można zgodzić się z sądem W. Borowego, że w zakresie subtelnej analizy uczuć tytułowej bohaterki bliżej od Malwiny do Nałkowskiej, niż od Drużbackiej do Malwiny. Ponadto powieść pełniła na początku XIX w. zapomnianą już dziś rolę manifestu emocjonalizmu o nowej, nie tylko sentymentalnej, ale i preromantycznej funkcji. Po raz pierwszy na terenie polskiej epiki opowiedziano się w sposób tak przekonywający za prymatem uczucia, które stało się wyrazem nie tylko subiektywnych przeżyć ludzkich, ale i narzędziem poznania oraz interpretacji świata. Księżna odrzuciła dydaktyczny model powieści oświeceniowej, zaprezentowany przez Krasickiego i zaproponowała własny. Zerwała z
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego