Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
umożliwia opisanie dzieła sztuki jako systemu względnie izolowanego.
Ważna staje się tutaj próba opisania i pogodzenia obiektywnie
istniejących elementów dzieła sztuki z subiektywnością odbioru, po
zaistnieniu doświadczenia estetycznego. Można dalej twierdzić, że
zasadna jest próba postulowania istnienia dzieła sztuki jako struktury
rudymentarnej, która może być z nim utożsamiona. Można nawet
sformułować sąd metafizyczny, mówiący o tym, że dzieło sztuki jest samą
strukturą rudymentarną, ale na gruncie teoriopoznawczym nie możemy
postawić takiej tezy, gdyż struktura rudymentarna jest bezpośrednio
niepoznawalna. Odbiorca ma jedynie do czynienia ze strukturą
zaktualizowaną - każdy odbiorca ze swoją, inną strukturą
zaktualizowaną, nawet tego samego dzieła sztuki. Struktura rudymentarna
jest
umożliwia opisanie dzieła sztuki jako systemu względnie izolowanego.<br>Ważna staje się tutaj próba opisania i pogodzenia obiektywnie<br>istniejących elementów dzieła sztuki z subiektywnością odbioru, po<br>zaistnieniu doświadczenia estetycznego. Można dalej twierdzić, że<br>zasadna jest próba postulowania istnienia dzieła sztuki jako struktury<br>rudymentarnej, która może być z nim utożsamiona. Można nawet<br>sformułować sąd metafizyczny, mówiący o tym, że dzieło sztuki jest samą<br>strukturą rudymentarną, ale na gruncie teoriopoznawczym nie możemy<br>postawić takiej tezy, gdyż struktura rudymentarna jest bezpośrednio<br>niepoznawalna. Odbiorca ma jedynie do czynienia ze strukturą<br>zaktualizowaną - każdy odbiorca ze swoją, inną strukturą<br>zaktualizowaną, nawet tego samego dzieła sztuki. Struktura rudymentarna<br>jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego