Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
nie ulegał
większej ewolucji wewnętrznej, stanowiąc swoisty fenomen pedanterii i rygoryzmu
estetycznego.
Są to wyłącznie msze łacińskie, reprezentujące w aspekcie tekstowym dwa typy:
sześcioczęściowy cykl (z wyróżnioną częścią Benedictus) ordinarium missae ­
przeważający ­ i mszę żałobną (Gieburowski). Tekst jest zawsze kompletny z zachowaniem
struktury liturgicznej; niekiedy tylko pojawiają się powtórzenia pojedynczych
słów bądź takich struktur, jak Kyrie (Christe) eleison, dona nobis pacem, wyjątkowo
zaś wersów (zawsze kończących jednak daną część), np. Cum Sancto Spiritu - Amen
(Gloria, w Missa Diminicalis [I], 1936 Chlondowskiego). Harmonicznie msze te
reprezentują typ prostej tonalności tradycyjnej, przeważnie z elementami modalnymi
­ imitującej wzorzec harmoniki palestrinowskiej, wyjątkowo natomiast z pewnymi
nie ulegał <br>większej ewolucji wewnętrznej, stanowiąc swoisty fenomen pedanterii i rygoryzmu <br>estetycznego.<br> Są to wyłącznie msze łacińskie, reprezentujące w aspekcie tekstowym dwa typy: <br>sześcioczęściowy cykl (z wyróżnioną częścią Benedictus) ordinarium missae ­ <br>przeważający ­ i mszę żałobną (Gieburowski). Tekst jest zawsze kompletny z zachowaniem <br>struktury liturgicznej; niekiedy tylko pojawiają się powtórzenia pojedynczych <br>słów bądź takich struktur, jak Kyrie (Christe) eleison, dona nobis pacem, wyjątkowo <br>zaś wersów (zawsze kończących jednak daną część), np. Cum Sancto Spiritu - Amen <br>(Gloria, w Missa Diminicalis [I], 1936 Chlondowskiego). Harmonicznie msze te <br>reprezentują typ prostej tonalności tradycyjnej, przeważnie z elementami modalnymi <br>­ imitującej wzorzec harmoniki palestrinowskiej, wyjątkowo natomiast z pewnymi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego