Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
i głos. Strukturalizm, jego zdaniem, zapomniał o głosie, a struktura była jedynie mową bez głosu.
Zarówno metrum, jak i rytm, są uprzednie wobec sensu, ale w różny sposób. Uprzedniość metrum jest kulturowa, chronologiczna. Uprzedza ono poetę w taki sposób, jak język uprzedza słowo. Rytm uprzedza sens słów, ale nie same słowa. Rytm jest uprzedniością archaiczną, jak mówi Meschonnic, jakby zawartą w nas prehistorią. Rytmy w mowie stanowią właśnie tę część archaiczną, są one w wypowiedzi pewnym przedindywidualnym, nieświadomym wzorcem językowym, są elementem historii indywidualnej. Można by więc stworzyć historię rytmów Mickiewicza, Słowackiego, Iwaszkiewicza, Miłosza... Każde życie ma swój własny, jedyny, wyjątkowy
i głos. Strukturalizm, jego zdaniem, zapomniał o głosie, a struktura była jedynie mową bez głosu.<br>Zarówno metrum, jak i rytm, są uprzednie wobec sensu, ale w różny sposób. Uprzedniość metrum jest kulturowa, chronologiczna. Uprzedza ono poetę w taki sposób, jak język uprzedza słowo. Rytm uprzedza sens słów, ale nie same słowa. Rytm jest uprzedniością archaiczną, jak mówi Meschonnic, jakby zawartą w nas prehistorią. Rytmy w mowie stanowią właśnie tę część archaiczną, są one w wypowiedzi pewnym przedindywidualnym, nieświadomym wzorcem językowym, są elementem historii indywidualnej. Można by więc stworzyć historię rytmów Mickiewicza, Słowackiego, Iwaszkiewicza, Miłosza... Każde życie ma swój własny, jedyny, wyjątkowy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego