Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
Zachęca się adeptów nauki do niezważania na autorytet; pożądane jest, by się przyzwyczaili kwestionować wszelkie sądy, choćby najbardziej szacowne. Wiadomo przecież, że najlepszym uzasadnieniem tezy naukowej jest rzetelna i nieudana próba jej falsyfikacji. Nadając więc immunitet sądom znawców, pozbawilibyśmy je należytego uzasadnienia.
Podsumowując ten tok rozumowania, można powiedzieć, że w słowniku metodologii nauk nie ma miejsca dla terminu "autorytet". Co więcej, liczenie się z autorytetem jest czynnikiem przeszkadzającym w realizacji kryteriów dobrej roboty ustalanych przez metodologię nauk.
Bardzo długo metodologiczny punkt widzenia dominował w rozważaniach o nauce. Upowszechnił się w rezultacie stereotyp nauki pojmowanej jako wytwór działalności badawczej, czyli jako teoria
Zachęca się adeptów nauki do niezważania na autorytet; pożądane jest, by się przyzwyczaili kwestionować wszelkie sądy, choćby najbardziej szacowne. Wiadomo przecież, że najlepszym uzasadnieniem tezy naukowej jest rzetelna i nieudana próba jej falsyfikacji. Nadając więc immunitet sądom znawców, pozbawilibyśmy je należytego uzasadnienia.<br> Podsumowując ten tok rozumowania, można powiedzieć, że w słowniku metodologii nauk nie ma miejsca dla terminu "autorytet". Co więcej, liczenie się z autorytetem jest czynnikiem przeszkadzającym w realizacji kryteriów dobrej roboty ustalanych przez metodologię nauk.<br> Bardzo długo metodologiczny punkt widzenia dominował w rozważaniach o nauce. Upowszechnił się w rezultacie stereotyp nauki pojmowanej jako wytwór działalności badawczej, czyli jako teoria
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego