Typ tekstu: Książka
Autor: Gołaszewska Maria
Tytuł: Estetyka pięciu zmysłów
Rok wydania: 1997
Rok powstania: 1996
poznaliśmy za pomocą
zmysłów, lecz także na przetwarzaniu materiału pamięciowego
(fantazja). Wyobraźnia, czyli swobodne operowanie spostrzeżeniami,
łączy się ściśle z twórczością artystyczną. Zazwyczaj mówiąc o
odtwarzaniu dawniejszych spostrzeżeń, mówimy o dwu rodzajach pamięci:
wzrokowej i słuchowej, podczas gdy w rzeczywistości przypomniane,
odtworzone, wyobrażone może być spostrzeżenie każdego rodzaju - także
węchowe, smakowe, dotykowe.
Przeżycie estetyczne - spostrzeżenia i wyobraźnia ustrukturowane
artystycznie, tworzące nową jakość: wartość, piękno; wartość
estetyczna, piękno, jest odpowiedzią na potrzebę natury estetycznej,
potrzebę tego, by coś się podobało, by dawało bezinteresowną
satysfakcję dzięki swemu wyglądowi, układowi, jakościom.
Refleksja filozoficzna i psychologiczna nad ową szczególną
reakcją człowieka na strukturalne, formalne właściwości
poznaliśmy za pomocą<br>zmysłów, lecz także na przetwarzaniu materiału pamięciowego<br>(fantazja). Wyobraźnia, czyli swobodne operowanie spostrzeżeniami,<br>łączy się ściśle z twórczością artystyczną. Zazwyczaj mówiąc o<br>odtwarzaniu dawniejszych spostrzeżeń, mówimy o dwu rodzajach pamięci:<br>wzrokowej i słuchowej, podczas gdy w rzeczywistości przypomniane,<br>odtworzone, wyobrażone może być spostrzeżenie każdego rodzaju - także<br>węchowe, smakowe, dotykowe.<br> Przeżycie estetyczne - spostrzeżenia i wyobraźnia ustrukturowane<br>artystycznie, tworzące nową jakość: wartość, piękno; wartość<br>estetyczna, piękno, jest odpowiedzią na potrzebę natury estetycznej,<br>potrzebę tego, by coś się podobało, by dawało bezinteresowną<br>satysfakcję dzięki swemu wyglądowi, układowi, jakościom.<br> Refleksja filozoficzna i psychologiczna nad ową szczególną<br>reakcją człowieka na strukturalne, formalne właściwości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego