Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
aby błyskawicznie oczyścić jaźń, przywracając
jej pierwotny, nieskalany stan. Z punktu widzenia 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości' 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' może
mieć miejsce jedynie zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości,
natomiast 'jaźń jednostkowa' nie ulega żadnej, nawet najdrobniejszej
transformacji. 'Jaźń jednostkowa', chociaż sama się nie zmienia, nagle

zaczyna postrzegać rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'.
Od czasów uznania sukcesji Huinenga jako Szóstego Patriarchy teoria
'oświecenia nagłego' była wyznacznikiem ortodoksji w szkole zen. Pojęcie
niestopniowego 'oświecenia nagłego' jest ważne z punktu widzenia praktyki
zen. Chociaż pojęcie 'praktyki stopniowej' (chiń. jianxiu; jap. zenshu) było
zakorzenione w tradycji buddyjskiej, wielu mistrzów zen krytykowało ją,
twierdząc, iż prowadzi
aby błyskawicznie oczyścić jaźń, przywracając <br>jej pierwotny, nieskalany stan. Z punktu widzenia 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości' 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' może <br>mieć miejsce jedynie zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, <br>natomiast 'jaźń jednostkowa' nie ulega żadnej, nawet najdrobniejszej <br>transformacji. 'Jaźń jednostkowa', chociaż sama się nie zmienia, nagle <br>&lt;page nr=134&gt;<br>zaczyna postrzegać rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'. <br>Od czasów uznania sukcesji Huinenga jako Szóstego Patriarchy teoria <br>'oświecenia nagłego' była wyznacznikiem ortodoksji w szkole zen. Pojęcie <br>niestopniowego 'oświecenia nagłego' jest ważne z punktu widzenia praktyki <br>zen. Chociaż pojęcie 'praktyki stopniowej' (chiń. jianxiu; jap. zenshu) było <br>zakorzenione w tradycji buddyjskiej, wielu mistrzów zen krytykowało ją, <br>twierdząc, iż prowadzi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego