Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
komikę" – Kabalista. Jest to więcej niż tylko przeróbka pełnej wdzięku komedii Zabłockiego Żółta szlafmyca, jakkolwiek Wężyk przejął stamtąd niektóre motywy. U podłoża wodewilu tkwi stary pomysł komediowy – nieoczekiwanego powrotu zdradzanego męża, dla niepoznaki przebranego właśnie za kabalistę. Pomysł ten ma również zabawne odniesienia do znanej anegdoty z czasów stanisławowskich o analogicznym przebraniu się księcia Czartoryskiego, który nie poznany przez nikogo „odgadywał" przeszłość pań warszawskich. Do tradycyjnych form wysokiej komedii nawiązuje Wężyk w Nowiniarzu. I tu także odnajdziemy zdjęty z natury portret dziwaka, którego „znała cała Warszawa", obok Niemcewiczowskiego Pana Nowiny (1811), stanowiącego rodzimy wariant typu pod koniec
komikę" – Kabalista. Jest to więcej niż tylko przeróbka pełnej wdzięku komedii Zabłockiego Żółta szlafmyca, jakkolwiek Wężyk przejął stamtąd niektóre motywy. U podłoża wodewilu tkwi stary pomysł komediowy – nieoczekiwanego powrotu zdradzanego męża, dla niepoznaki przebranego właśnie za kabalistę. Pomysł ten ma również zabawne odniesienia do znanej anegdoty z czasów stanisławowskich o analogicznym przebraniu się księcia Czartoryskiego, który nie poznany przez nikogo „odgadywał" przeszłość pań warszawskich. Do tradycyjnych form wysokiej komedii nawiązuje Wężyk w Nowiniarzu. I tu także odnajdziemy zdjęty z natury portret dziwaka, którego „znała cała Warszawa", obok Niemcewiczowskiego Pana Nowiny (1811), stanowiącego rodzimy wariant typu pod koniec
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego