Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
i nasza wola, zdane na wieczne niedopowiedzenia. To pierwsza moja uwaga.
A to druga. Kilkakrotnie w tej rozmowie padało pytanie - rozumiem ten rodzaj zaciekawienia, sam je odczuwam - jak wytłumaczyć Kołakowskiego zafascynowanie religią. Wyjaśnienie Stefana jest takie, że Kołakowskiego trapi - a można zastanawiać się nad psychologicznymi i może historycznymi źródłami tego strapienia - sprawa źródeł myśli totalitarnej. Szedłbym dalej, nie powiem: głębiej, ale dalej - widzę mianowicie za tym zainteresowaniem religią, widzę gdzieś daleko taką oto filozofię:
Religia stanowi główny obszar ludzkich stosunków ze światem. Wszystko, co człowiek ma wspólnego ze światem, cały związek człowieka ze światem rozgrywa się na terenie religii. Tu da
i nasza wola, zdane na wieczne niedopowiedzenia. To pierwsza moja uwaga.<br> A to druga. Kilkakrotnie w tej rozmowie padało pytanie - rozumiem ten rodzaj zaciekawienia, sam je odczuwam - jak wytłumaczyć Kołakowskiego zafascynowanie religią. Wyjaśnienie Stefana jest takie, że Kołakowskiego trapi - a można zastanawiać się nad psychologicznymi i może historycznymi źródłami tego strapienia - sprawa źródeł myśli totalitarnej. Szedłbym dalej, nie powiem: głębiej, ale dalej - widzę mianowicie za tym zainteresowaniem religią, widzę gdzieś daleko taką oto filozofię:<br> Religia stanowi główny obszar ludzkich stosunków ze światem. Wszystko, co człowiek ma wspólnego ze światem, cały związek człowieka ze światem rozgrywa się na terenie religii. Tu da
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego