Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
statyczności, skończoności i harmonii, przez wybuchowy dynamizm, ekspresję uczuć, nagłość świetlnych i akustycznych efektów, zburzenie starannej kompozycji postaci pośród scenicznego obrazu. Spontaniczność objawiała się często pozornym chaosem, a ukazanie mocy charakteru wymagało eksponowania indywidualności; nagłe wybuchy emocji niweczyły patetyczną wzniosłość. W mniejszym stopniu dotyczyło to teatrów subwencjonowanych, będących ostoją klasycznego stylu; modernizowały się wolniej i nieco inaczej niż teatry popularne, ale proces zmian był i tu nieuchronny. Zmieniał się styl spektakli teatralnych, dawne sposoby inscenizacji były rozsadzane przez nowe oczekiwania autorów i widzów. Romantyzujące innowacje współgrały nieraz z klasycznym wystrojem dekoracji malarskiej, projektowanej na przykład przez znakomitego architekta niemieckiego Karla Schinkla
statyczności, skończoności i harmonii, przez wybuchowy dynamizm, ekspresję uczuć, nagłość świetlnych i akustycznych efektów, zburzenie starannej kompozycji postaci pośród scenicznego obrazu. Spontaniczność objawiała się często pozornym chaosem, a ukazanie mocy charakteru wymagało eksponowania indywidualności; nagłe wybuchy emocji niweczyły patetyczną wzniosłość. W mniejszym stopniu dotyczyło to teatrów subwencjonowanych, będących ostoją klasycznego stylu; modernizowały się wolniej i nieco inaczej niż teatry popularne, ale proces zmian był i tu nieuchronny. Zmieniał się styl spektakli teatralnych, dawne sposoby inscenizacji były rozsadzane przez nowe oczekiwania autorów i widzów. Romantyzujące innowacje współgrały nieraz z klasycznym wystrojem dekoracji malarskiej, projektowanej na przykład przez znakomitego architekta niemieckiego Karla Schinkla
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego