Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
struktury semantycznej łacińskiego tekstu mszalnego, przy założeniu
ogólnej korelacji (wyjątki zaś jedynie potwierdzają regułę) charakteru tekstu
i melodii kolędy z tekstem mszalnym, np. wspomnianą kolędę Quem pastores Dembiński
wykorzystał w Sanctus, z tekstem pierwszego wersu tej części (s. 18, prz. 10).
Melodie kolęd, z konieczności przekształcane interwałowo i rytmicznie, brzmią
sukcesywnie, nieprzerwanie w całym cyklu. Niekiedy melodia kolędy ulegała
rozczłonkowaniu, wówczas jej część bywała wykorzystywana w jednym wersie tekstu,
a pozostała w innym (lecz nie kolejnym), bądź w innej części mszy. Melodia kolędy
jest umieszczana w głosie najwyższym i harmonizowana w fakturze homofonicznej.
Kompozytor równocześnie różnicuje ten typ faktury, stosując zmienny
struktury semantycznej łacińskiego tekstu mszalnego, przy założeniu <br>ogólnej korelacji (wyjątki zaś jedynie potwierdzają regułę) charakteru tekstu <br>i melodii kolędy z tekstem mszalnym, np. wspomnianą kolędę Quem pastores Dembiński <br>wykorzystał w Sanctus, z tekstem pierwszego wersu tej części (s. 18, prz. 10). <br>Melodie kolęd, z konieczności przekształcane interwałowo i rytmicznie, brzmią <br>sukcesywnie, nieprzerwanie w całym cyklu. Niekiedy melodia kolędy ulegała <br>rozczłonkowaniu, wówczas jej część bywała wykorzystywana w jednym wersie tekstu, <br>a pozostała w innym (lecz nie kolejnym), bądź w innej części mszy. Melodia kolędy <br>jest umieszczana w głosie najwyższym i harmonizowana w fakturze homofonicznej. <br>Kompozytor równocześnie różnicuje ten typ faktury, stosując zmienny
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego