Typ tekstu: Książka
Autor: Rożek Michał
Tytuł: Symbolika i magia Krakowa
Rok: 2000
w których płaskorzeźbieni przedstawiciele poszczególnych prowincji trzymają podwójne tarcze z herbami Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego i pojedyncze tarcze z herbami Rusi, Wielkopolski oraz ziem dobrzyńskiej i wieluńskiej. To przedstawiciele stanów opłakujący władcę. W ten sposób zrównano heraldycznie ziemie polskie z litewskimi. U stóp władcy leży smok-hydra. To symbol zła, aluzja do słów Psalmu 90: . Głowa monarchy spoczywa na poduszce wspartej na dwóch lwich głowach, które zdają się symbolizować zmartwychwstałego Chrystusa, stanowiąc niejako ilustrację słów Apokalipsy: .

Najciekawszy motyw, o znaczeniu symbolicznym, znajduje się na cokole tumby. To tutaj czołgają się psy, ścigające sokoły. Motyw ten odczytywano jako przejaw myśliwskich
w których płaskorzeźbieni przedstawiciele poszczególnych prowincji trzymają podwójne tarcze z herbami Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego i pojedyncze tarcze z herbami Rusi, Wielkopolski oraz ziem dobrzyńskiej i wieluńskiej. To przedstawiciele stanów opłakujący władcę. W ten sposób zrównano heraldycznie ziemie polskie z litewskimi. U stóp władcy leży smok-hydra. To symbol zła, aluzja do słów Psalmu 90: &lt;gap&gt;. Głowa monarchy spoczywa na poduszce wspartej na dwóch lwich głowach, które zdają się symbolizować zmartwychwstałego Chrystusa, stanowiąc niejako ilustrację słów Apokalipsy: &lt;gap&gt;.<br><br>Najciekawszy motyw, o znaczeniu symbolicznym, znajduje się na cokole tumby. To tutaj czołgają się psy, ścigające sokoły. Motyw ten odczytywano jako przejaw myśliwskich
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego