Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
epistemologii logiki klasycznej,
której granice wyznacza zasada niesprzeczności, do epistemologii 'logiki
paradoksu' (czyli logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'). Daisetsu
Suzuki zmianę tę określał mianem osiągnięcia nowego punktu widzenia,
dzięki przekroczeniu epistemologicznego dualizmu podmiotu i przedmiotu.
Zmianę perspektywy widzenia rzeczywistości w akcie 'oświecenia' możemy
porównać do sytuacji, gdy człowiek patrzy na ogromny sześcian. Jego punkt
widzenia może znajdować się w miejscu przecięcia się przekątnych kwadratu,
który stanowi ściankę sześcianu. Wtedy widzi on jedynie kwadrat, nie
dostrzegając głębi, którą ma sześcian. Jeżeli jednak człowiek zmieni punkt
widzenia, zobaczy sześcian - i zapewne dojdzie do wniosku, iż to, co
widział najpierw (kwadrat), nie jest tym, co
epistemologii logiki klasycznej, <br>której granice wyznacza zasada niesprzeczności, do epistemologii 'logiki <br>paradoksu' (czyli logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'). Daisetsu <br>Suzuki zmianę tę określał mianem osiągnięcia nowego punktu widzenia, <br>dzięki przekroczeniu epistemologicznego dualizmu podmiotu i przedmiotu. <br>Zmianę perspektywy widzenia rzeczywistości w akcie 'oświecenia' możemy <br>porównać do sytuacji, gdy człowiek patrzy na ogromny sześcian. Jego punkt <br>widzenia może znajdować się w miejscu przecięcia się przekątnych kwadratu, <br>który stanowi ściankę sześcianu. Wtedy widzi on jedynie kwadrat, nie <br>dostrzegając głębi, którą ma sześcian. Jeżeli jednak człowiek zmieni punkt <br>widzenia, zobaczy sześcian - i zapewne dojdzie do wniosku, iż to, co <br>widział najpierw (kwadrat), nie jest tym, co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego