epistemologii logiki klasycznej, <br>której granice wyznacza zasada niesprzeczności, do epistemologii 'logiki <br>paradoksu' (czyli logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'). Daisetsu <br>Suzuki zmianę tę określał mianem osiągnięcia nowego punktu widzenia, <br>dzięki przekroczeniu epistemologicznego dualizmu podmiotu i przedmiotu. <br>Zmianę perspektywy widzenia rzeczywistości w akcie 'oświecenia' możemy <br>porównać do sytuacji, gdy człowiek patrzy na ogromny sześcian. Jego punkt <br>widzenia może znajdować się w miejscu przecięcia się przekątnych kwadratu, <br>który stanowi ściankę sześcianu. Wtedy widzi on jedynie kwadrat, nie <br>dostrzegając głębi, którą ma sześcian. Jeżeli jednak człowiek zmieni punkt <br>widzenia, zobaczy sześcian - i zapewne dojdzie do wniosku, iż to, co <br>widział najpierw (kwadrat), nie jest tym, co