Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
konwencję od prawdy potocznie dobrze znanej, w sferze wyglądów i języka. Zarazem jednak odrzucenie konwencjonalnej sztuczności zdawało się grozić nadmiernym zbliżeniem do imitowania, odejściem od istoty sztuki.
Szło zatem o stworzenie stylu, który, zachowując autentyzm "prawdy życia", wznosiłby ją w sferę iluzji. Za zaczątek dyskusji na ten temat można uznać szkic Augusta Schlegla O dialogu dramatycznym (1796). „W teatrze trzeba widzieć i słyszeć ludzi, rzeczywistych ludzi. I trzeba ich tak dokładnie naśladować, aby żadnym rysem nie różnili się od tych poza teatrem" - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując
konwencję od prawdy potocznie dobrze znanej, w sferze wyglądów i języka. Zarazem jednak odrzucenie konwencjonalnej sztuczności zdawało się grozić nadmiernym zbliżeniem do imitowania, odejściem od istoty sztuki.<br>Szło zatem o stworzenie stylu, który, zachowując autentyzm "prawdy życia", wznosiłby ją w sferę iluzji. Za zaczątek dyskusji na ten temat można uznać szkic Augusta Schlegla O dialogu dramatycznym (1796). &lt;q&gt;&#132;W teatrze trzeba widzieć i słyszeć ludzi, rzeczywistych ludzi. I trzeba ich tak dokładnie naśladować, aby żadnym rysem nie różnili się od tych poza teatrem"&lt;/&gt; - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego