Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
wykorzystywał wszelkie możliwości i triki, jakimi dysponowały teatry i widowiska publiczne. Dramaty Dumasa były tak kasowe, że jako jeden z niewielu autorów mógł domagać się w teatrze uwzględnienia fanaberyjnej rozrzutności dekoracji. Pisząc dramaty dla sceny, zachowywał na ogół podział na akty, ale w wielu sztukach ważniejszą od nich rolę pełniły tableau, obrazy, do których dopasowywano układy inscenizacyjne, czasem bardzo liczne. Jeśli uważamy Kordiana za dramat rekordowy pod względem ilości i zróżnicowania dekoracji, to warto przypomnieć, że Dumas okazał się - wcześniej - jeszcze bardziej rozrzutny.
Jego Napoléon Bonaparte (styczeń 1831, teatr Odéon) ma aż 23 tableau, czyli układy dekoracji; tylko jedna dwukrotnie się
wykorzystywał wszelkie możliwości i triki, jakimi dysponowały teatry i widowiska publiczne. Dramaty Dumasa były tak kasowe, że jako jeden z niewielu autorów mógł domagać się w teatrze uwzględnienia fanaberyjnej rozrzutności dekoracji. Pisząc dramaty dla sceny, zachowywał na ogół podział na akty, ale w wielu sztukach ważniejszą od nich rolę pełniły tableau, obrazy, do których dopasowywano układy inscenizacyjne, czasem bardzo liczne. Jeśli uważamy Kordiana za dramat rekordowy pod względem ilości i zróżnicowania dekoracji, to warto przypomnieć, że Dumas okazał się - wcześniej - jeszcze bardziej rozrzutny.<br>Jego Napoléon Bonaparte (styczeń 1831, teatr Odéon) ma aż 23 tableau, czyli układy dekoracji; tylko jedna dwukrotnie się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego