Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
i niedoskonałość tekstu Pisma - w rozumieniu, o którym mowa - to dwie różne kwestie. Chwedeńczuk trafnie określił tu pewien aspekt propozycji Kołakowskiego, użył w tym celu określenia "Bóg jako urządzenie epistemologiczne". Otóż myślę, iż dla wierzącego i dla niewierzącego pomysł, że Bóg to takie urządzenie epistemologiczne, jest - z różnych względów - dość taki sobie.
I wreszcie ostatnia sprawa. Zdumiewa mnie w tekście Kołakowskiego - choćby w rozdziale o teodycei - zupełne pominięcie problemu Bóg a historia. Wydaje mi się, że albo jesteśmy prowidencjalistami - jak wielu historyków jeszcze w XVII w. - i uważamy, iż dzieje stanowią realizację planu ekonomii Bożej, jednostka występuje jedynie jako narzędzie, albo uważamy
i niedoskonałość tekstu Pisma - w rozumieniu, o którym mowa - to dwie różne kwestie. Chwedeńczuk trafnie określił tu pewien aspekt propozycji Kołakowskiego, użył w tym celu określenia "Bóg jako urządzenie epistemologiczne". Otóż myślę, iż dla wierzącego i dla niewierzącego pomysł, że Bóg to takie urządzenie epistemologiczne, jest - z różnych względów - dość taki sobie.<br> I wreszcie ostatnia sprawa. Zdumiewa mnie w tekście Kołakowskiego - choćby w rozdziale o teodycei - zupełne pominięcie problemu Bóg a historia. Wydaje mi się, że albo jesteśmy prowidencjalistami - jak wielu historyków jeszcze w XVII w. - i uważamy, iż dzieje stanowią realizację planu ekonomii Bożej, jednostka występuje jedynie jako narzędzie, albo uważamy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego