Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Młody Technik
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1971
dociska drugą płytkę do tarczy hamulca. W ten sposób uzyskuje się równomierną siłę docisku z obu stron tarczy hamulcowej, zapewniającą równomierne zużycie okładzin ciernych. Gdy kierowca przestaje hamować, ciśnienie w układzie hamującym spada i tłok powraca do położenia spoczynkowego. Powrót ten jest opóźniony przez pierścień uszczelniający. W układzie hamulców tarczowych tarcie wzrasta więc i maleje łagodnie i proporcjonalnie do nacisku, a jedynym problemem technicznym są drgania płytek ciernych. Drganiom tym zapobiega się stosując wspomniane już sprężyny pomiędzy płytkami a oprawą zacisków. Ponieważ skuteczne hamowanie wymaga dużej siły docisku, w "Polskim Fiacie" wprowadzono system serwo-hamulców, czyli urządzenie hydro-pneumatyczne, które wykorzystuje
dociska drugą płytkę do tarczy hamulca. W ten sposób uzyskuje się równomierną siłę docisku z obu stron tarczy hamulcowej, zapewniającą równomierne zużycie okładzin ciernych. Gdy kierowca przestaje hamować, ciśnienie w układzie hamującym spada i tłok powraca do położenia spoczynkowego. Powrót ten jest opóźniony przez pierścień uszczelniający. W układzie hamulców tarczowych tarcie wzrasta więc i maleje łagodnie i proporcjonalnie do nacisku, a jedynym problemem technicznym są drgania płytek ciernych. Drganiom tym zapobiega się stosując wspomniane już sprężyny pomiędzy płytkami a oprawą zacisków. Ponieważ skuteczne hamowanie wymaga dużej siły docisku, w "Polskim Fiacie" wprowadzono system serwo-hamulców, czyli urządzenie hydro-pneumatyczne, które wykorzystuje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego