Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
partii organowej
melodie, przejmowane następnie przez chór. Stosuje przekształcenia wariacyjne,
posługując się m.in. środkiem raczej nie wykorzystywanym przez innych kompozytorów
w mszach kolędowych ­ zmianą trybu z dur na moll i w związku z tym charakteru
kolędy. Było to spowodowane z jednej strony koniecznością adaptacji melodii
kolędy do różnych wersów tekstu mszalnego, z drugiej stanowiło zapewne rodzaj
symboliki martyrologii wojennej narodu. Znaczenie formotwórcze ma zróżnicowana
faktura homofoniczna.
Nowowiejski w Polskiej Mszy Pasterskiej (ok. 1920, wyd. 1946) tworzy suitę
kolędową, opracowując w każdej części dziewięcioczęściowej mszy jedną kolędę
z trzema zwrotkami tekstu. Są to właściwie harmonizacje kolęd (najbardziej popularnych),
o których niestety
partii organowej <br>melodie, przejmowane następnie przez chór. Stosuje przekształcenia wariacyjne, <br>posługując się m.in. środkiem raczej nie wykorzystywanym przez innych kompozytorów <br>w mszach kolędowych ­ zmianą trybu z dur na moll i w związku z tym charakteru <br>kolędy. Było to spowodowane z jednej strony koniecznością adaptacji melodii <br>kolędy do różnych wersów tekstu mszalnego, z drugiej stanowiło zapewne rodzaj <br>symboliki martyrologii wojennej narodu. Znaczenie formotwórcze ma zróżnicowana <br>faktura homofoniczna.<br> Nowowiejski w Polskiej Mszy Pasterskiej (ok. 1920, wyd. 1946) tworzy suitę <br>kolędową, opracowując w każdej części dziewięcioczęściowej mszy jedną kolędę <br>z trzema zwrotkami tekstu. Są to właściwie harmonizacje kolęd (najbardziej popularnych), <br>o których niestety
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego