Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
słowniku metodologii nauk nie ma miejsca dla terminu "autorytet". Co więcej, liczenie się z autorytetem jest czynnikiem przeszkadzającym w realizacji kryteriów dobrej roboty ustalanych przez metodologię nauk.
Bardzo długo metodologiczny punkt widzenia dominował w rozważaniach o nauce. Upowszechnił się w rezultacie stereotyp nauki pojmowanej jako wytwór działalności badawczej, czyli jako teoria pewnej dziedziny zjawisk. Jest to zbiór zdań zhierarchizowanych wedle określonych relacji, z których najważniejsza jest relacja wynikania logicznego. Na szczycie tej hierarchii znajdują się naczelne założenia teorii, na najniższym jej szczeblu znajdują się zdania bezpośrednio sprawdzalne drogą doświadczenia, uzasadniające teorię jako całość.
Obraz powyższy, przedstawiony tu w skrajnym uproszczeniu, wydaje
słowniku metodologii nauk nie ma miejsca dla terminu "autorytet". Co więcej, liczenie się z autorytetem jest czynnikiem przeszkadzającym w realizacji kryteriów dobrej roboty ustalanych przez metodologię nauk.<br> Bardzo długo metodologiczny punkt widzenia dominował w rozważaniach o nauce. Upowszechnił się w rezultacie stereotyp nauki pojmowanej jako wytwór działalności badawczej, czyli jako teoria pewnej dziedziny zjawisk. Jest to zbiór zdań zhierarchizowanych wedle określonych relacji, z których najważniejsza jest relacja wynikania logicznego. Na szczycie tej hierarchii znajdują się naczelne założenia teorii, na najniższym jej szczeblu znajdują się zdania bezpośrednio sprawdzalne drogą doświadczenia, uzasadniające teorię jako całość.<br> Obraz powyższy, przedstawiony tu w skrajnym uproszczeniu, wydaje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego