i wiadomości bieżących,<br>- stwarzanie akompaniamentu dla aktualnego nastroju, <br>- uwolnienie od napięć i presji psychicznych,<br>- poszukiwanie przyjacielskiego towarzystwa. <br>Z kolei Greenberg [1974: 49], na podstawie analizy zawartości wypracowań dzieci "Dlaczego lubię oglądać telewizję?", wyliczył następujące główne powody oglądania programów telewizyjnych: <br>- dla spędzenia czasu, <br>- zapomnienia o problemach, <br>- poznania, <br>- nauki, <br>- wzbudzenia emocji, <br>- relaksu, <br>- towarzystwa, <br>- nawyku oglądania.<br>Tego typu analizy oświetlają zasadniczy problem oddziaływania środków masowych: powiązanie aktu odbioru oraz jego ewentualnych następstw z całością warunków i możliwości życiowych jednostki. A przecież one właśnie nadają różny sens tym samym treściom, lecz odbieranym z różnej perspektywy życiowej. Dla przykładu wskażę, iż inna jest rola telewizji w