Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie jest ani bytem, ani
niebytem, ani 'pustką', ani formą. Nie odczuwa ona ani przyjemności, ani
bólu".
Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' w akcie 'oświecenia' z jednej strony
zachowana jest zwyczajna perspektywa postrzegania rzeczywistości związana
z dualizmem podmiotu i przedmiotu (czyli wzajemne wykluczanie się
przeciwieństw), z drugiej strony ma miejsce tożsamość przeciwieństw, co
prowadzi do paradoksalnego wniosku: Człowiek nie będąc 'buddą', jest
'buddą'. Świadczy to o tym, że 'logika paradoksu' przekracza logikę klasyczną
w taki sposób, iż zawiera ją w sobie. W tym kontekście należy rozumieć słowa
Linji, iż "jeśli szukasz 'buddy', tracisz Buddźę' ", czy słowa Shido Bunana:
"Każdy człowiek jest
nie jest ani bytem, ani <br>niebytem, ani 'pustką', ani formą. Nie odczuwa ona ani przyjemności, ani <br>bólu".&lt;/&gt; <br>Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' w akcie 'oświecenia' z jednej strony <br>zachowana jest zwyczajna perspektywa postrzegania rzeczywistości związana <br>z dualizmem podmiotu i przedmiotu (czyli wzajemne wykluczanie się <br>przeciwieństw), z drugiej strony ma miejsce tożsamość przeciwieństw, co <br>prowadzi do paradoksalnego wniosku: Człowiek nie będąc 'buddą', jest <br>'buddą'. Świadczy to o tym, że 'logika paradoksu' przekracza logikę klasyczną <br>w taki sposób, iż zawiera ją w sobie. W tym kontekście należy rozumieć słowa <br>Linji, iż "jeśli szukasz 'buddy', tracisz Buddźę' ", czy słowa Shido Bunana: <br>&lt;q&gt;"Każdy człowiek jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego