Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki
opis pośredni można porównać do 'palca wskazującego na księżyc'. Palec
wskazuje na księżyc, chociaż sam księżycem nie jest. Z punktu widzenia 'logiki
paradoksu', która jest logiką 'oświecenia', adekwatne do rzeczywistości są jedynie bezpośrednie pojęcia paradoksowe (na przykład 'immanentna transcendencja').
Masao Abe zwraca uwagę na to, że chociaż w filozofii zen często są
stosowane takie pojęcia, jak: stawanie się (a nie byt), proces (a nie substancja), przepływ (a nie stałość), należy zawsze mieć na uwadze to, że odnoszą się one do 'nicości absolutnej', czyli 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' wszelkich przeciwieństw. W
nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki <br>opis pośredni można porównać do 'palca wskazującego na księżyc'. Palec <br>wskazuje na księżyc, chociaż sam księżycem nie jest. Z punktu widzenia 'logiki <br>paradoksu', która jest logiką 'oświecenia', adekwatne do rzeczywistości są jedynie bezpośrednie pojęcia paradoksowe (na przykład 'immanentna transcendencja'). <br>Masao Abe zwraca uwagę na to, że chociaż w filozofii zen często są <br>stosowane takie pojęcia, jak: stawanie się (a nie byt), proces (a nie substancja), przepływ (a nie stałość), należy zawsze mieć na uwadze to, że odnoszą się one do 'nicości absolutnej', czyli 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' wszelkich przeciwieństw. W
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego