Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
kraty, które zakładano w okienkach komór. Miały one bardzo różne, ciekawe kształty. Proporcje, grubość prętów, kształtowanie zakończeń dawały duże możliwości rozwiązań. Świadczą o tym chociażby materiały zebrane na Kurpiach przez Adama Chętnika, opublikowane w "Polskiej Sztuce Ludowej" (1977, nr 1). Krzyże miały różną wielkość, cmentarne były duże, natomiast małe zdobiły trzon drewnianego krzyża, a czasem i zakończenia ramion. Małe wieńczyły szczyty kapliczek, większe wieże kościelne. W XX w. rozpowszechniły się na wsi żelazne krzyże na cmentarzach, osadzone w kamiennym bądź betonowym cokole. Często kuto krzyże wraz z promieniami, otaczającymi ich środek. Zdobiono je ornamentyką roślinną, kształtowaną symetrycznie po obu bokach centralnego
kraty, które zakładano w okienkach komór. Miały one bardzo różne, ciekawe kształty. Proporcje, grubość prętów, kształtowanie zakończeń dawały duże możliwości rozwiązań. Świadczą o tym chociażby materiały zebrane na Kurpiach przez Adama Chętnika, opublikowane w "Polskiej Sztuce Ludowej" (1977, nr 1). Krzyże miały różną wielkość, cmentarne były duże, natomiast małe zdobiły trzon drewnianego krzyża, a czasem i zakończenia ramion. Małe wieńczyły szczyty kapliczek, większe wieże kościelne. W XX w. rozpowszechniły się na wsi żelazne krzyże na cmentarzach, osadzone w kamiennym bądź betonowym cokole. Często kuto krzyże wraz z promieniami, otaczającymi ich środek. Zdobiono je ornamentyką roślinną, kształtowaną symetrycznie po obu bokach centralnego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego